47e Condroz-Huy 2021
Live 90.0 FM
 
30 Oct
Condroz Rally
Alles is aanwezig voor een mooi spektakel …
Met 107 teams aan de start is het een mooie opstelling geworden, met een interessante "mix" van topwagens, promotiecups, GT, spectaculaire bolides, historische wagens en "tracties"... Deze 107 teams treden aan onder de BRC vlag (Belgian Rally Championship) en worden dus niet onderverdeeld zoals dat het geval is bij andere wedstrijden op de kalender, tussen het BRC, het Criterium en andere VHRS.

Voor de overwinning springen 6 namen uit de lijst : Stéphane Lefèbvre (Citroën C3), winnaar van de laatste twee edities, Adrian Fernémont (Skoda Fabia), huidig titelhouder en recente winnaar van de Rally van Wallonië, Grégoire Munster (Hyundai i20), tweevoudig kampioen van de East Belgian Rally en de Sezoens, Ghislain de Mevius (Skoda Fabia) eveneens tweevoudig winnaar dit jaar in de South Belgian Rally en de Omloop van Vlaanderen. Die drie zijn in een bikkelharde strijd verwikkeld voor de titel van Belgisch kampioen. Daar komt zonder twijfel ook nog Sébastien Bedoret (Skoda Fabia) bij, die sinds het begin van het seizoen te kampen had met tegenslag, maar die al bewezen heeft dat hij heel snel is. En tenslotte is er ook nog, Cédric Cherain, ook al doet hij niet aan alle wedstrijden mee, hij is een voormalig winnaar van de Condroz (2015) en doet weer volop mee na zijn deelnames in de Rally van Wallonië en de RMC van Jalhay. Naast deze 6 piloten zijn er nog tal van uitgelezen outsiders : Vincent Verschueren (VW Polo), is nog steeds in de running voor de titel en kan daarvoor rekenen op een goed afgestelde wagen, Cédric de Cecco (Citroën C3), die zijn wagen nog leert kennen maar in Huy al toonde hoe soepel en snel hij is, Kris Princen, tweevoudig winnaar in Huy, had een iet of wat twijfelachtige seizoensstart maar heeft zijn Citroën nu ingewisseld voor een Skoda, waarin hij ongetwijfeld meer op zijn gemak zal zijn. En dan is er ook nog PJ Cracco (Skoda Fabia), die in de Rally van Ieper een prachtprestatie neerzette en Xavier Bouche (die last minute zijn Skoda Fabia inruilde voor een VW Polo), die er ook zal bij zijn in Huy maar die waarschijnlijk wat te weinig zal gereden hebben om het helse tempo van de eersten te kunnen volgen.

We kunne ook spreken van een groot aantal deelnemers in de Rally 2 categorie, met maar liefst 23 wagens aan de start. En we kijken vooral uit naar Bastien Rouard (Ford Fiesta), die heel regelmatig is. Naast Henri Schmelcher (Hyundai i20) en Nico Stampaert (Ford Fiesta) die we dit jaar al meermaals aan het werk zagen, zijn er deze keer ook de regionalen : Maxime Potty (Ford Fiesta) zou wel eens voor een mooie verrassing kunnen zorgen dankzij de ervaring die hij heeft opgedaan in onder meer de Franse rally's. Emmanuel Gonay (Citroën C3), Steve Fernandes (Skoda Fabia) en Etienne Monfort (Skoday Fabia) zijn ook weer van de partij en kunnen alleen maar sneller worden. John Wartique (Ford Fiesta) daarentegen is aan zijn proefstuk toe en ook Jean-Fred Collignon (Skoda Fabia), Cédric Verhees (Citroën C3) en Cédric Busin (Skoda Fabia) zullen eerst nog wat moeten wennen aan hun wagen alvorens zich te kunnen meten met de meer ervaren piloten. Maar we weten het, in de Condroz is alles altijd mogelijk... 

In de RGT verschijnt er slechts één Porsche aan de start, maar Romain Delhez heeft al bewezen dat hij die goed in de hand heeft. Op dit terrein moet je niet denken dat je kan meespelen met de wagens uit de Rally2 categorie, maar spektakel wordt sowieso gegarandeerd. Stefaan Prinzie (Alpine A110) gaat voor de overwinning in de categorie, met Chris Van Damme (Alpine) en Luc Caprasse (Fiat Abarth 124) als scheidsrechters. De achterwiel aangedreven wagens zijn ook van de partij en zullen zeker en vast voor spektakel zorgen : Patrick de Baluwe en Frédéric François (Ford Escort), Loïc Pirot, Olivier Renaud, Didier Vanwijnsberghe en Tom Ceuppens (BMW) zullen ook hun steentje hiertoe bijdragen.

Ook in de Stellantis Cup zien we een mooi deelnemersveld : Thibaut Mazuin (Peugeot 208 Rally 4) heeft het vooral gemunt op de junior titel, net als Charles Munster (Opel Corsa Rally 4). Voor de overwinning in de Stellantis Cup moeten ze vooral Gino Bux (Peugeot 208) en Fred Caprasse (Peugeot 208) goed in het oog houden. Jonas de Wilde (Peugeot 208) en Anthony Martin (Peugeot 208) zijn ook van de partij. 

In de Renault Clio Trophy is het de laatste wedstrijd van het seizoen. Gilles Pyck en Benoît Verlinde spelen voor de titel (met drie rally's in Renault Clio Rally4 op het spel) terwijl Tom Rensonnet vooral de overwinning in Huy ambieert. Pierre-Manuel Brasseur en Jérôme Catelin houdt men ook maar best goed in het oog.

De tijden veranderen en er zijn niet veel Mitsubishi's en Subaru's meer. We tellen er 4, waaronder de "Mits" van Jean-Pierre Destrument en Alain Willems. Citroën DS3, C2 en Saxo, Ford Fiesta en vooral Renault Clio zijn dan weer in grote getale van de partij. Een kleine statistiek : het merk dat het meest voorkomt in de lijst is... Renault (21 wagens), voor Ford (16), Citroën (14), Skoda en Peugeot (12).

De timing en de volledige lijst van de deelnemers vindt u op de website. Dit weekend is er de kennismaking en zaterdagavond de traditionele voorstelling van de regionale teams op de Grote Markt van Huy vanaf 19u00...

Vanaf morgen onthullen we beetje bij beetje de specials van deze 47e editie van de Rally van de Condroz. Een tipje van de sluier al wat betreft de special-test van vrijdag 5 november in Ben-Ahn. Deze kunt u bijwonen voor 10€ (in voorverkoop via de site). De toegang is enkel mogelijk via de baan Huy-Andenne ter hoogte van Gives. U kan ook een ticket ter plaatse kopen. Er zijn gratis shuttles voorzien van en naar de special voor wie een toegangsticket heeft. Opgelet : zoals reeds aangekondigd moet u verplicht in het bezit zijn van een Covid-Safe Pass die aan de ingang zal gecontroleerd worden.

Van 8u30 tot 12u treden enkel de wagens van de Rally2 en RGT klasse in actie. In de namiddag zijn alle wagens toegelaten.

<